للتسجيل اضغط هـنـا

 

 

.:: الوصول السريع لأقسام الموقع ::.
الرئيسية نقاشات موسوعة المرأه القصص والروايات مركز التحميل
معرض الصور الرياضة مكتبة البرامج التوبيكات الجوال
الألعاب الإلكترونية إسلامي سر سعادتي

العاب الفلاش 

رحلة وترحال المسجد النبوي الشريف

التميز خلال 24 ساعة
العضو المميز الموضوع المميز المشرف المميز المشرفة المميزه
قريبا
بقلم :
قريبا قريبا
تابعونا عبر تويتر

 
العودة   منتديات أحباب طيبة > الأقسام العامة Public Forums > الموسوعة الإسلامية Islamic > القرآن الكريم
التعليمات قائمة الأعضاء التقويم مواضيع لا ردود لها اجعل كافة الأقسام مقروءة

إضافة رد
 
أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 03-16-2014, 12:11 PM   رقم المشاركة : 1
سعودعبدالغني
مؤسس ومدير عام المنتدى
 
الصورة الرمزية سعودعبدالغني









معلومات إضافية
  النقاط : 83
  المستوى : سعودعبدالغني تم تعطيل التقييم
  الجنس :
  عدد الزيارات : 45138073
  الحالة : سعودعبدالغني غير متواجد حالياً
 
 

معلومات العضو


مهنتي
دولتي
الجنس
هوايتي
جنسيتي
!..My SmS ..!
 

هذا المُنتدى للجَمِيع فشرفونا بتواجدكم


 

افتراضي المحكم والمتشابه دراسة تحليلية Arbitrator and analytical study of Like 2


المحكم والمتشابه دراسة تحليلية




المحكم والمتشابه " الدرس الثاني "

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله رب العالمين ، وأصلي وأسلم على خاتم النبيين وإمام المرسلين سيدنا ونبينا محمد عليه و على آله وأصحابه أفضل الصلاة وأتم التسليم ، اللهم علمنا ماينفعنا وانفعنا بما علمتنا وزدنا علما نافعا وعملا صالحا يا أرحم الراحمين . أما بعد :

فلا يزال الحديث موصولا في موضوع المحكم والمتشابه وسبق بالأمس الحديث عن تعريف المحكم والمتشابه وقلنا أن المحكم في اللغة : هو المتقن وقلنا إن هذا المعنى اللغوي يقابله عند المتشابه في اللغة : هو المشتبه ثم قلنا تعريف المحكم والمتشابه في الإصطلاح .

هناك مسألتان تؤثران في تعريف المحكم والمتشابه ماهما ؟

الأولى : معنى التأويل الوارد في قوله جل وعلا { وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اللّهُ }.

والمسألة الثانية : هي هل العلماء يعلمون المتشابه أو لايعلمونه هل يمكن لهم أن يصلوه إلى علم المتشابه أو لا يمكن .

_ طيب _ قلنا أن التأويل له ثلاث معاني في الاصطلاح معنيان في اللغة استخدمهم السلف وهو ماجاء به القرآن ومعنى ثالث عند الأصوليين :

المعنى الأول : هو التفسير وقلنا أن التأويل يأتي بمعنى التفسير واستخدمه الإمام ابن جرير الطبري كثيرا في كتابه " جامع البيان " .

والمعنى الثاني : حقيقة مايؤول إليه الأمر مثل ماذا ؟ _ أعطوني جملة فيها كلمة تأويل بمعنى حقيقة مايؤول إليه الأمر _ { نَبِّئْنَا بِتَأْوِيلِهِ }يعني حقيقة مايؤول إليه الأمر . _ أعطوني أيضا كلام من كلامنا العام الدارج جملة تقولها أنت وتقصد بها حقيقة مايؤول إليه الأمر _ ، لو جاءك شخص وقال لك أخبرني بتأويل رؤيا كذا وكذا هل هو يقصد تفسير الكلمات أو يقصد ماتؤول إليه هذه الرؤيا ؟ ماتؤول إليه هذه الرؤيا .

هناك أربع مسائل قلنا أنها مترابطة إذا قلتا في إحداها بقول يلزمك الاستمرار في جميع المسائل بلازم هذا القول وهي :

أولا : إذا قلت التأويل هو حقيقة مايؤول إليه الأمر يلزمك أن تقول إن العلماء لايعلمون المتشابه ويلزمك أن تقف في الآية عند قوله جل وعلا { إِلاَّ اللّهُ } ويلزمك أيضا أن تقول إن المتشابه هو حقائق الأمور والمغيبات .

وإذا قلت التأويل بمعنى التفسير يلزمك أن تقول إن العلماء يعلمون المتشابه وأن تقف على قوله جل وعلا { وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ } وأن تقول إن المتشابه هو محتاج إلى تفسير .

نبدأ اليوم في ذكر الخلاف في معنى المحكم والمتشابه :

العلماء مختلفون وذكروا عددا من الأقوال في هذه المسألة ماهو المحكم وما هو المتشابه ؟ لكن يظهر والله أعلم أن مرد الأقوال كلها إلى قولين :

القول الأول : أن المحكم ماعرف المراد منه إما بظهور معناه أو بتأويله إلى معنى مرجوح و أما المتشابه فهو ماستأثر الله بعلمه مثال ما استأثر الله بعلمه وقت قيام الساعة ووقت خروج الدجال ووقت مخرج عيسى ابن مريم عليه السلام وغير ذلك من أشراط الساعة . إذا أصحاب هذا القول يجعلون التأويل بأي معنى التفسير أو حقيقة مايؤول إليه الأمر ؟حقيقة مايؤول إليه الأمر ويقفون عند قوله { وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اللّهُ } ويقولون إن العلماء لايعلمون المتشابه هذا القول صححه الأستاذ أبو منصور البغدادي وقال عنه السمعاني : " إنه أحسن الأقاويل " قال : " وهو المختار على طريقة السنة " . هل المتشابه على هذا القول له تعلق بالأحكام التكليفية ؟ لا ليس له تعلق لأن المتشابه على هذا المعنى له علاقة بالعقيدة وأصول الدين نؤمن بوقت قيام الساعة ولا نعرف متى تقوم وكذلك نؤمن بنزول عيسى ابن مريم ولا نعرف متى ينزل . فهل هذا له تعلق بالفقه أو بأصول العقيدة والاعتقاد ؟ بالاعتقاد . هل له تعلق بالتفسير ؟ ليس له تعلق بتفسير الألفاظ . هذا القول الأول . هل هنا يصح اطلاق كلمة المتشابه على هذا المعنى أو لايصح ؟ يصح . لأن المحكم ماعلم وقته فلا تشابه عنده وأما المتشابه فإنه مشتبه عليك في وقته متى يأتي فهنا يصح إطلاق المتشابه من حيث اللغة على هذا القول .

القول الثاني : قالوا المحكم ما لا يحتاج إلى تفسير وأما المتشابه فهو ما احتاج إلى تفسير وهذا القول جاء للتأويل في الآية بمعنى التفسير ويلزمه أن يقف على قول الله جل وعلا { وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ } ويلزمه أيضا أن يقول إن العلماء يعلمون المتشابه .

ثم اختلف أصحاب القول الثاني في تحديد المحكم والمتشابه اختلافا كثيرا : والذي يظهر والله أعلم أن اختلافهم ليس اختلاف تضاد وإنما اختلاف تنوع فما يذكره أصحاب القول الثاني من الأقوال هي على سبيل ذكر بعض صفات المتشابه والمحكم فإذا تأملت هذه الأقوال كلها عرفت مجموع الصفات للمحكم ومجموع الصفات للمتشابه عند أصحاب هذا القول الثاني ولذلك يقول الجصاص : " فجميع هذه الوجوه يحتمله اللفظ _ يعني الأقوال في القول الثاني _ ولولا احتمال اللفظ لما ذكروه لما تأولوه عليه وليس يمتنع أن تكون الوجوه التي ذكرناها عن السلف على اختلافها يتناولها الاسم على ماروي عنهم فيه فيما بينا من وجوهها " ويقول الشوكاني : " وإذا عرفت هذا عرفت أن الاختلاف الذي قدمناه ليس كما ينبغي وذلك لأن أهل كل قول عرفوا المحكم ببعض صفاته وعرفوا المتشابه بما يقابلها " إذا الأقوال التي ستأتي هي أقوال في صفات المحكم وصفات المتشابه وليست أقوال متضادة وإذا ذهبت وقرأت في أحد الكتب التي تتكلم عن المحكم والمتشابه تجد أنه يسرد الأقوال هذه كأنها متضادة ومتعارضه والحقيقة أنها أقوال في بيان صفات المحكم وأقوال في بيان صفات المتشابه ولذلك قد يأتي عن الشخص الواحد عن العالم الواحد أكثر من قول فهل يناقض نفسه ؟ لا وإنما يذكر أمثلة للمحكم وأمثلة للمتشابه .

القول الأول : _ الداخل في القول الثاني _ من راعا الوضوح في النص _ يعني بعض العلماء يراعون الوضوح في النص _ يقولون المحكم ماتضح معناه فلا يتطرق إليه إشكال {قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ }الإخلاص1 واضح أو خفي ؟ إذا على هذا القول محكم أو متشابه ؟ محكم قالوا والمتشابه نقيضه الذي يتطرق إليه الإشكال فلاتعرف معناه حتى ترجع إلى التفسير وتقرأ وتعرف المعنى ومثاله { ثَلاَثَةَ قُرُوَءٍ } القرء الآن مشترك بين معنيين فلا يمكن أن تعرف المراد حتى ترجع إلى التفسير فمعناه غير واضح غير جلي هذا القول صححه الشوكاني وقال عنه القرطبي : " أحسن ما قيل في المتشابه " وقال عنه الطوفي : " أجود ما قيل " وهو الأصح عند المتكلمين هذا القول إذا هذا القول الأول الذي راعا الوضوح في النص .

القول الثاني : الذي راعا تعدد الدلالات . يقول القول الثاني : إن المحكم ما لا يحتمل إلا وجها واحدا _ يعني لايدل إلا دلالة واحدة _ والمتشابه ما حتمل أوجها وهو قريب من القول الأول هذا القول الثاني مروي عن محمد ابن جعفر ابن الزبير وقال الزركشي : " وجرى عليه أكثر الأصوليين " وصححه ابن عطيه صاحب كتاب " المحرر الوجيز " في التفسير فإذا هنا يقولون إذا كان اللفظ يدل على معنى واحد فهو محكم وإذا كان اللفظ يدل على عدة معاني فهو متشابه فا لألفاظ المشتركة محكمة أو متشابه على هذا القول ؟ متشابهه وما يقول عنه الأصوليين أنه نص محكم أو متشابه ؟ محكم مثال المحكم { وَلَكُمْ نِصْفُ مَا تَرَكَ أَزْوَاجُكُمْ } الأعداد كلها في القرآن على هذا القول محكمه لأن العدد لا يحتمل رأيين { تِلْكَ عَشَرَةٌ كَامِلَةٌ } فصيام ثلاثة أيام في الحج وسبعة إذا رجعتم جميع الأعداد تعتبر نصوص وهي داخله في المحكم .

القول الثالث : الذي راعا استقلال النص في دلالته على المعنى يقول هذا القول إن المحكم ما استقل بنفسه ولم يحتج إلى بيان والمتشابه مالا يستقل بنفسه إلا برده إلى غيره يقول القاضي أبو يانا : " وهذا قول عامة الفقهاء " وقريب من هذا القول من فسر وقال المحكم ما تأويله تنزيله _ يعني تلاوته تكفي عن تفسيره _ وقال المتشابه مالا يدرى إلا بتأويل _ يعني بالتفسير _ هذا قريب من هذا القول فإذا إذا قرأت آية وفهمت معناها واضحة لاتحتاج إلى رجوع إلى آية أخرى وتفسيرها فهذا يسمى عند هذا القول محكمة وأما إذا احتجت إلى التفسير والرجوع إلى آيات أخرى فهي تعتبر متشابه .

القول الرابع : راعا تكرار الآيات _ يعني وجود الاشتباه بسبب التكرار يقول المحكم مالم تتكرر ألفاظه والمتشابه ما تكررت ألفاظه وهذا مروي عن ابن زيد مثاله مثلا قوله جل وعلا في قصة نوح قال : {فَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِ أَنِ اصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنَا وَوَحْيِنَا فَإِذَا جَاء أَمْرُنَا وَفَارَ التَّنُّورُ فَاسْلُكْ فِيهَا مِن كُلٍّ زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ } في سورة المؤمنون يقول : { فَاسْلُكْ فِيهَا مِن كُلٍّ زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ } وفي سورة هود يقول : { احْمِلْ فِيهَا مِن كُلٍّ زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ } هناك { فَاسْلُكْ } وهنا { احْمِلْ فِيهَا } يقول هذا اشتباه أو لا ؟ تكرر المعنى باختلاف اللفظ في قصة موسى يقول :{اسْلُكْ يَدَكَ فِي جَيْبِكَ تَخْرُجْ بَيْضَاء مِنْ غَيْرِ سُوءٍ } في سورة القصص ويقول في سورة النمل { وَأَدْخِلْ يَدَكَ فِي جَيْبِكَ تَخْرُجْ بَيْضَاء مِنْ غَيْرِ سُوءٍ } هناك قال : { اسْلُكْ } وهنا قال : { وَأَدْخِلْ } يقولون هذا تشابه لأنه تكرر المعنى واختلف اللفظ في قصة موسى أيضا يقول :{فَأَلْقَاهَا فَإِذَا هِيَ حَيَّةٌ تَسْعَى } في سورة طه ويقول في سورة الأعراف والشعراء :{فَأَلْقَى عَصَاهُ فَإِذَا هِيَ ثُعْبَانٌ مُّبِينٌ } هناك قال :{ حَيَّةٌ } وهنا قال : { ثُعْبَانٌ } فهنا جرى التشابه أنه اختلف اللفظ مع وجود اتحاد في المعنى فهنا يقول ما الحكمة من تعدد القصة باختلاف اللفظ هنا اشتباه على السامع أو لا ؟ فمن هذا الباب دخل في المتشابه أنه تشتبه الحكمة على السامع لماذا كرر القصة واختلف اللفظ ؟ قال الجصاص : " فهذا أيضا أحد وجوه المحكم والمتشابه واطلاق الاسم فيه سائغ جائز " .

القول الخامس : من راعا الاشتباه على القارئ في معرفة ثبوت الحكم أو نسخه يقول المحكم الناسخ والمتشابه المنسوخ صاحب هذا القول يقول أنا يشتبه عندي إذا قرأت آية هل هي ناسخة أو منسوخة فإذا كانت ناسخة فهي محكمة وإذا كانت منسوخة فهي متشابه وهذا مروي عن ابن مسعود وابن عباس رضي الله عنهم وقتادة والربيع والضحاك وسبق أن قلنا إن هذا القول يميل إلى الإحكام والتشابه العام وليس إلى الإحكام والتشابه الخاص وهو يلحظ هذا القول في قوله تعالى { فَيَنسَخُ اللَّهُ مَا يُلْقِي الشَّيْطَانُ ثُمَّ يُحْكِمُ اللَّهُ آيَاتِهِ }والإحكام هنا غير الإحكام الذي نتحدث نحن عنه في سورة آل عمران إلا أن ابن عطية أدخله في هذه المسألة وقال : " وهذا عندي على جهة التمثيل " .

هذه الأقوال الواردة في المحكم والمتشابه في هذه الآية ما رأيكم في هذه الأقوال ؟ إذا هذه الأقوال الخمسة التي ذكرناها ترجع إلى القول الثاني أن المحكم ما لا يحتاج إلى التفسير والمتشابه ما احتاج إلى تفسير .

هذان القولان الأول والثاني أيهما الصحيح في تفسير الآية ؟

القولان صحيحان وقويان جدا وإن كان القول الأول أقرب في تفسير الآية من القول الثاني . لماذا أقرب ؟ لأن من عادت القرآن في مثل هذا اللفظ إذا جاء يعني مثلا قوله جل وعلا {قُل لَّا يَعْلَمُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الْغَيْبَ إِلَّا اللَّهُ } إذا جاء اللفظ بهذا الأسلوب يدل على الاختصاص بالله جل وعلا لكن القول الثاني أيضا صحيح . لأن هناك قاعدة في التفسير أن اللفظ إذا احتمل أكثر من معنى ولا يوجد تعارض بين هذه المعاني في التفسير _ يعني تناقض _ فإنه يحمل على جميع هذه الأقوال . لكن القول الأول أقرب إلى الآية من القول الثاني .

المسألة الرابعة : ما الحكمة من إنزال المتشابه ؟

الباعث إلى ذكر هذه المسألة عند الأصوليين وعند علماء علوم القرآن الشبه عندهم شبه يقولون : أليس الله جل وعلا قد أنزل القرآن للبيان _ بيان للناس أو لا _ ؟ ماهي الآية التي تدل على هذا ؟ {هَـذَا بَيَانٌ لِّلنَّاسِ } يقولون إذا كان القرآن بيان للناس فكيف يشتمل على ما لا يفهم معناه فلا يكون القرآن بيانا ما رأيكم في هذه الشبه ؟ إذا هذه الشبه تقع على احتمال واحد وهو أن يوجد في القرآن لفظ ليس له معنى وهذا غير واقع على الصحيح . ولذلك العلماء رتبوا الحكم _ ونحن نسرد لكم ما ذكره العلماء _ ونناقش هذه الحكم .

أولا : قالوا الحكم من إنزال المتشابه على القول بأنه يفهم معناه هناك حكم لماذا أنزل الله المتشابه الذي يصعب فهمه إلا بعد الرجوع إلى التفسير قالوا أولا : حث العلماء على النظر وعلى طلب العلم وعلى الوصول إلى تفسير كتاب الله جل وعلا وهذه الحكمة قد تكون صحيحة لأن العلماء يبحثون عن معاني كتاب الله جل وعلا .

ثانيا : قالوا إظهار فضل العالم على الجاهل قال الزركشي : " والأنفس الشريفة تتشوق لطلب العلم وتحصيله " وقال علاء الدين البخاري : " فإن الكل لو كان ظاهرا جليا بطل معنى الامتحان ونيل الثواب بالجهد في الطلب " .

ثالثا : قالوا أن الله جل وعلا أنزل المتشابه ليختبر العباد فالمؤمن لا يدخله فيه شك ولا ريب في المتشابه وهو بين أمرين إما أن يفهمه وإما أن يقول : { آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا } كما جاء في الآية أما المنافق فيرتاب ولايزيده القرآن إلا خسارا ومن كان في قلبه زيغ فإنه سيتبع المتشابه من أهل البدع وغيرهم وهذا ما جاء في سرد الآيات فإن الله جل وعلا قال :{فَأَمَّا الَّذِينَ في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاء الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاء تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اللّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الألْبَابِ }آل عمران7 ثم قال : {رَبَّنَا لاَ تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنتَ الْوَهَّابُ }آل عمران8 إذا المؤمنون يدعون الله جل وعلا أن يفهمهم القرآن ويؤمنون به والمنافقون يزيغون وأهل البدع يفتنون الناس باتباع المتشابه . وقد ورد هذا المعنى في آيات كثيرة في القرآن : مثل قوله جل وعلا : {إِنَّ اللَّهَ لاَ يَسْتَحْيِي أَن يَضْرِبَ مَثَلاً مَّا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُواْ فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ وَأَمَّا الَّذِينَ كَفَرُواْ فَيَقُولُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَـذَا مَثَلاً يُضِلُّ بِهِ كَثِيراً وَيَهْدِي بِهِ كَثِيراً وَمَا يُضِلُّ بِهِ إِلاَّ الْفَاسِقِينَ }البقرة26 . ويقول أيضا : {وَإِذَا مَا أُنزِلَتْ سُورَةٌ فَمِنْهُم مَّن يَقُولُ أَيُّكُمْ زَادَتْهُ هَـذِهِ إِيمَاناً فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُواْ فَزَادَتْهُمْ إِيمَاناً وَهُمْ يَسْتَبْشِرُونَ ( 124 ) وَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَتْهُمْ رِجْساً إِلَى رِجْسِهِمْ وَمَاتُواْ وَهُمْ كَافِرُونَ (125 ) }التوبة . ويقول أيضا : {وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ مِن رَّسُولٍ وَلَا نَبِيٍّ إِلَّا إِذَا تَمَنَّى أَلْقَى الشَّيْطَانُ فِي أُمْنِيَّتِهِ فَيَنسَخُ اللَّهُ مَا يُلْقِي الشَّيْطَانُ ثُمَّ يُحْكِمُ اللَّهُ آيَاتِهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ ( 52 ) لِيَجْعَلَ مَا يُلْقِي الشَّيْطَانُ فِتْنَةً لِّلَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْقَاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ وَإِنَّ الظَّالِمِينَ لَفِي شِقَاقٍ بَعِيدٍ (53 ) وَلِيَعْلَمَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّكَ فَيُؤْمِنُوا بِهِ فَتُخْبِتَ لَهُ قُلُوبُهُمْ وَإِنَّ اللَّهَ لَهَادِ الَّذِينَ آمَنُوا إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ( 54 )}الحج . ويقول أيضا جل وعلا : {وَإِذْ قُلْنَا لَكَ إِنَّ رَبَّكَ أَحَاطَ بِالنَّاسِ وَمَا جَعَلْنَا الرُّؤيَا الَّتِي أَرَيْنَاكَ إِلاَّ فِتْنَةً لِّلنَّاسِ وَالشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِي القُرْآنِ وَنُخَوِّفُهُمْ فَمَا يَزِيدُهُمْ إِلاَّ طُغْيَاناً كَبِيراً }الإسراء60 . إذا هذه حكمة من حكم المتشابه على القول بأن المتشابه مايفهم معناه .

_ طيب _ ذكروا حكما على القول بأن المتشابه لايعلم أحد معناه وإنما استأثر الله بعلمه وكلامهم هذا يحتمل في هذه الحكم يحتمل أنهم يريدون أن هناك ألفاظ لايعلمها إلا الله وقلنا أن الصحيح أنه لايوجد لفظ لايعلمه إلا الله في القرآن بل يعلمه العلماء .

وقد رتب الزركشي بعض الحكم على هذا الاحتمال على وجود لفظ لايعلمه إلا الله قال : من الحكم الابتلاء والامتحان يعني يقف الإنسان عنده ويؤمن به ولايعرف معناه وهذه الحكمة الصحيح أنها تنطبق على وجود ألفاظ يصعب فهمها إلا بعد الرجوع إلى التفسير .

قال أيضا من الحكم قال إقامة الحجة حيث نزل القرآن بلغة العرب ثم عجزوا عن الوقوف على مافي هذه الآيات مع بلاغتهم وإفهامهم فيدل على أن الذي أعجزهم عن الوقوف هو الذي أعجزهم عن تكرر الوقوف عليها وهو الله سبحانه . يقولون أليس القرآن قد نزل بلغة العرب ؟ والعرب كانوا من أبلغ الناس في ذلك الزمان وقريش كانت أبلغ العرب أو لا ؟ _ طيب _ فإذا وجد في القرآن لفظ لم يصلوا إلى معناه فإنه يدل على عجزهم _ صحيح _ ؟ ما رأيكم في هذه الحكمة ؟ لو وجدت ألفاظ لايعرفها العرب ألا يقول العرب إن هذا القرآن لم ينزل بلغتنا . كيف يخاطبون بلغة أخرى ؟ وكيف يطالبون بالإيمان به ؟ لو جاءت ألفاظ في القرآن لقالوا إنه لم ينزل بلغتنا وإنما نزل بلغة أخرى هم حاولوا الطعن في القرآن أو لا ؟ حاولوا أن يطعنوا في القرآن ولكن عجزوا عن مجاراة بلاغته لكن ألفاظه معلومة عندهم ولم يرد عن العرب أنهم قالوا إنه نزل بلغة أخرى أو أن هذه الألفاظ ليست من لغتنا فلا نفهم معناها وقد أثبت القرآن أنه نزل بلغة العرب كما سيأتي فلا تصح هذه الحكمة . نحن قلنا أن هذه الحكم التي ذكرها الزركشي على اعتبار أنه يوجد في القرآن لفظ لايعلم معناه إلا الله لكن لو كان المعنى عند الزركشي أن المراد بالمتشابه أمور الغيب . ما الحكمة من إنزال آيات في أمور الغيب ؟ للإيمان بهذه الأمور لأن الإيمان بالغيب من أصول الاعتقاد فلا يمكن أن يخلوا القرآن من آيات تدل على أمور الغيب وتفصل الغيب ولذلك يقول الله جل وعلا : {ذَلِكَ الْكِتَابُ لاَ رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ (2) الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ ( 3 ) } البقرة . {وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا هَلْ نَدُلُّكُمْ عَلَى رَجُلٍ يُنَبِّئُكُمْ إِذَا مُزِّقْتُمْ كُلَّ مُمَزَّقٍ إِنَّكُمْ لَفِي خَلْقٍ جَدِيدٍ (7 ) أَفْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِباً أَم بِهِ جِنَّةٌ بَلِ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ فِي الْعَذَابِ وَالضَّلَالِ الْبَعِيدِ (8 ) }سبأ . إذا هذه الآيات أمور الغيب هي التي وقع فيها إشكال عند العرب فطعنوا فيها وشكوا فيها وقالوا كيف يعدنا محمد بعد أن نصير ترابا أن نجمع ونبعث مرة أخرى ولم يقولوا أن الألفاظ التي جاء بها محمد صلى الله عليه وسلم لا نعلمها ولا نعرف معناها . إذا قلنا إن وجود آيات في القرآن تدل على الغيب هذا أمر طبيعي لأن القرآن يدل على الإيمان بالغيب والإيمان بالغيب من صلب الاعتقاد وهو أساس من أساس الإيمان بالرسل .

المسألة الخامسة وهذه مسألة مهمة جدا :

هل في القرآن ما لايعلمه إلا الله ؟ وينبغي أن نفصل في هذه المسألة ونقول نقسمها إلى أقسام :

أولا : هل في القرآن مالايعلم تفسيره إلا الله ؟ _ وهذا القسم الأول ننوعه إلى أنواع _ حتى نرتب الكلام _ نقول :

أ / هل في القرآن مالامعنى له أصلا ؟ يعني لفظ ليس له معنى مهمل عند العرب هل يقع هذا ؟ الآن لو كتبت مثلا خاء ، وضاد ، وصاد ، وقرأتها الآن هل هذه الكلمة لها معنى ؟ تسمى ماذا ؟ مهملة لم ينطق بها أحد هل يوجد في القرآن لفظ مهمل ؟ لا معنى له أصلا ؟ لا لا يوجد . لايمكن أن يوجد في القرآن لفظ ليس له معنى الدليل أن القرآن أولا نازل بلغة العرب ولغة العرب ألفاظ ذات معاني يدل على أنه نزل بلغة العرب آيات كثيرة منها قوله جل وعلا {إِنَّا أَنزَلْنَاهُ قُرْآناً عَرَبِيّاً لَّعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ }يوسف2 . وقال {وَكَذَلِكَ أَنزَلْنَاهُ حُكْماً عَرَبِيّاً}الرعد37 . وقال {وَكَذَلِكَ أَنزَلْنَاهُ قُرْآناً عَرَبِيّاً وَصَرَّفْنَا فِيهِ مِنَ الْوَعِيدِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ أَوْ يُحْدِثُ لَهُمْ ذِكْراً }طه113. وقال {بِلِسَانٍ عَرَبِيٍّ مُّبِينٍ }الشعراء195. وقال {قُرآناً عَرَبِيّاً غَيْرَ ذِي عِوَجٍ لَّعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ }الزمر28 . آيات كثيرة تدل أنه عربي ولغة العرب ألفاظ ذات معاني وأما الألفاظ المهملة فلا يتكلمون بها إذا هذا دليل على أنه لا يوجد في القرآن لفظ مهمل .

ثانيا : _ الدليل الثاني على أنه لا يوجد في القرآن لفظ ليس له معنى اتفاق العلماء على عدم وجود لفظ في القرآن ليس له معنى بالاتفاق لأن ما لا معنى له هذيان لايليق أن يتكلم به عاقل فكيف بالقرآن كيف بكلام الباري سبحانه جل وعلا لايمكن أن يكون هناك كلمات ليس لها معنى _ الآن لو قابلتم شخص لو رأيتم شخص وأصبح يتكلم بحروف متجمعة لاتدل على أي معنى ماذا تقولون عن هذا الشخص ؟ مجنون . فكيف بشخص عاقل نحن ننزه العاقل عن أن يتكلم بلفظ مهمل فكيف بكلام الباري سبحانه جل وعلا إذا هذا دليل على أن القرآن لايوجد فيه لفظ ليس له معنى قال القرافي : " أما مالا معنى له أصلا فمنعه محل اتفاق " وقال ابن النجار : " وما قاله ظاهر" وقال ابن تيمية : " وهذا لم يقله مسلم إن الله يتكلم بما لا معنى له " .

ب / هل في القرآن ما لايفهم أحد معناه _ يعني له معنى لكن لا يصل إليه أحد _

واختلفت المذاهب هل يوجد في القرآن لفظ له معنى لكن لايفهمه أحد ؟

وسبب اختلافهم أمران : الأمر الأول : هل يجوز التكليف بما لايطاق أو لايجوز ؟ فالذين يقولون أنه يجوز التكليف بما لايطاق يقولون يمكن أن يوجد لفظ لا نفهم معناه . والذين قالوا لايجوز التكليف بما لايطاق قالوا كل الألفاظ لها معاني نعرفها هذا السبب الأول .

السبب الثاني : وهو الأهم اختلافهم في تقرير مسائل الأسماء والصفات فقد لجأ كثير من الفرق إلى القول بأن في القرآن مالايفهم معناه إلتزاما لعقيدتهم التي تقول إن أسماء الله ومعاني صفاته غير معلومة عندنا وهم المفوضة فالمفوضة يقولون أسماء الله وصفاته لها معاني لكن لا نصل نحن إلى هذه المعاني فيقولون إذا يوجد في القرآن لفظ له معنى ولا نصل نحن إلى هذا المعنى .

أما أهل السنة والجماعة فإنهم يقولون : إن أسماء الله وصفاته لها معنى والمعنى معلوم ولكن الكيفية هي المجهولة فأهل السنة يفوضون علم الكيفية ولايفوضون علم المعنى .

إذا الصحيح بعد ماذكرنا السببين الصحيح هل يوجد في القرآن لفظ له معنى لانفهمه ولا نعرفه ؟ لا كل الألفاظ الموجودة في القرآن لها معاني وهذه المعاني نعرفها ونصل إليها والذي يدل على ذلك :

أولا : أن القرآن كما سبق نزل بلغة العرب ولغة العرب ألفاظ لها معاني معلومة للمتكلمين ويجب أن يفسر كلام الله جل وعلا على حسب مانزل بلغة العرب مع إجراء والأخذ بما دلت عليه آيات الصفات من عدم مشابهة صفات الله لصفات خلقة كما في قوله : { لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ }الشورى11 والأخذ بالآثار الدالة على أن أمور الآخرة لاتتفق في الكيفيات مع أمور الدنيا فنفهم معاني مثلا صفات الجنة وفاكهة الجنة وغيرها لكن هل فاكهة الجنة في الحقيقة مثل فاكهة الدنيا ؟ الكيفية تختلف لكن المعنى معلوم .

الدليل الثاني : على أنه لايوجد في القرآن لفظ لايفهم معناه أن الله أمر بتدبر القرآن ألم يأمر الله بتدبر القرآن ؟ هل خص شيئا من الأمر ؟ وقال لاتتدبروا هذا الأمر الله جل وعلا يقول : {أَفَلاَ يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَيْرِ اللّهِ لَوَجَدُواْ فِيهِ اخْتِلاَفاً كَثِيراً }النساء82 . {أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا }محمد24 . {كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِّيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ }ص29 . لاحظ أنه شمل جميع الآيات {أَفَلَمْ يَدَّبَّرُوا الْقَوْلَ أَمْ جَاءهُم مَّا لَمْ يَأْتِ آبَاءهُمُ الْأَوَّلِينَ }المؤمنون68 . إذا لايوجد في القرآن شيء لايمكن أن نتدبره والتدبر مبني على فهم المعنى ما لايفهم معناه لايمكن أن نتدبره لو جاءتكم الآن رسالة بلغة صينية وأخذها أحد الموجودين ولايفهم أحد من الموجودين لغة الصين فوقف بين يديكم يقرأ ويبكي ماذا تقولون عنه أحد أمرين إما مجنون أو أنه يمثل صحيح أو لا ؟ لأنه لايفهم هذه اللغة فكيف يتدبرها ويتأثر بها فإذا التدبر مبني على فهم المعنى .

الدليل الثالث : إجماع العلماء على إمكانية معرفة معاني القرآن قال شيخ الإسلام ابن تيمية : " فعلم يقينا أن المسلمين متفقون على أن جميع القرآن مما يمكن العلماء معرفة معانيه وعلم أن من قال إن من القرآن مالا يفهم أحد معناه ولايعرف معناه إلا الله فإنه مخالف لإجماع الأمة مع مخالفته للكتاب والسنة " كذلك علماء العقيدة بينوا هذا الأمر أنه لايوجد في القرآن لفظ لانفهم معناه يقول ابن عبد العز الحنفي : " ولايريد من وقف على قوله : ( إِلاَّ اللّهُ ) أن يكون التأويل بمعنى التفسير للمعنى " يعني يقول الذين قالوا { وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اللّهُ } ويقفون هنا يقول التأويل عندهم ليس هو التفسير وإنما هو حقيقة مايؤول إليه الأمر قال ابن عبد العز : " فإن لازم هذا أن يكون الله أنزل على رسوله كلاما لايعلم معناه جميع الأمة ولا الرسول ويكون { وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ } لاحظ لهم في معرفة معناه سوى قولهم { آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا } " الآن هل للراسخين في العلم ميزة إذا لم يفهموا المعنى فقط يقولون : { آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا } أي إنسان يقول هذا الكلام أولا ؟ إذا قرئ القرآن الآن على أي شخص يقول : { آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا } فما الميزة في تميز الراسخين في العلم لهذا القول يقول ابن أبي العز : " وهذا القدر يقوله غير الراسخ في العلم من المؤمنين والراسخون في العلم يجب امتيازهم عن عوام المؤمنين في ذلك " وقد قال ابن عباس رضي الله عنهما : " أنا من الراسخين في العلم الذين يعلمون تأويله " ولقد صدق رضي الله عنه قال مجاهد : " عرضت المصحف على ابن عباس من أوله إلى آخره أقفه عند كل آية وأسأله عنها " قال : " وقد توارثت النقول عنه أنه تكلم في جميع معاني القرآن ولم يقل عن آية إنها من المتشابه الذي لايعلم أحد تأويله إلا الله " فإذا على هذا الكلام هل يوجد في القرآن لفظ ليس له معنى ؟ أو له معنى لا نعلمه ؟ لايوجد .

أيضا الدليل الرابع : أن العلماء قد تكلموا في تفسير جميع القرآن ولم يتركوا لفظة ولم يفسروها .

جـ / هل في القرآن ما يخفى على بعض الناس دون الآخرين ؟ الجواب نعم يوجد في القرآن لفظ يخفى على بعض الناس معناه ولا يخفى على البعض الآخر وهذا يسمى المتشابه النسبي . وقد وقع هذا في عهد الصحابة رضي الله عنهم جاء عن عدي ابن حاتم رضي الله عنه قال : " لما نزلت { حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الأَسْوَدِ } قال عمدت إلى عقال أسود وإلى عقال أبيض فجعلتهما تحت وسادتي فجعلت أنظر إلى الليل فلا يستبين لي فغدوت إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم فذكرت له ذلك فقال : ( إنما ذلك سواد الليل وبياض النهار ) " . ألم يخفى هذا اللفظ على عدي رضي الله عنه إذا يوجد هذا في عهد الصحابة . وقال ابن عباس : " ماكنت أدري مامعنى { فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ } حتى أتاني أعرابيان يتخصمان في بئر فقال أحدهما : أنا فطرتها ، والآخر يقول : " أنا ابتداأتها " إذا قد يخفى على بعض الناس ولاحظوا ابن عباس رضي الله عنه يقول : ماكنت أدري ولم يقل ماكنا كلنا ندري هو رضي الله عنه لم يكن يعرف هذه اللفظة حتى سمع شخصا يقولها . وأيضا ورد عنه قال : " ماكنت أدري ماقوله تعالى { رَبَّنَا افْتَحْ بَيْنَنَا وَبَيْنَ قَوْمِنَا بِالْحَقِّ } حتى سمعت بنت ذي يزن تقول لزوجها تعالى أفاتحك " أي أحاكمك . إذا يوجد هذا في عهد الصحابة ويوجد أيضا في لغة العرب ألفاظ لايفهم معناها الجميع بل يفهمها بعض الناس دون الآخرين . ولذلك يقول ابن قتيبة : " إن العرب لاتستوي في المعرفة بجميع مافي القرآن من الغريب والمتشابه بل إن بعضها يفضل في ذلك على بعض " ويقول شيخ الإسلام ابن تيمية : " ولا قال قط أحد من سلف الأمة ولا من الأئمة المتبوعين إن في القرآن آيات لايعلم معناه ولا يفهمها رسول الله صلى الله عليه وسلم ولا أهل العلم والإيمان جميعهم وإنما قد ينفون علم بعض ذلك عن بعض الناس وهذا لاريب فيه " وبهذا نكون انتهينا من أقسام أولا : هل في القرآن مالايعلم تفسيره إلا الله .

ننتقل إلى ثانيا : هل في القرآن مالايعلم حقيقة معناه كيفيته إلا الله ؟ يوجد أو لايوجد ؟ يوجد . القرآن حقائق الألفاظ المذكورة فيه منها ماهو معلوم للناس ومنها ماهو مجهول لايصل الناس إليه يعني لما أقول لك مثلا {هُوَ الَّذِي أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً لَّكُم مِّنْهُ شَرَابٌ وَمِنْهُ شَجَرٌ فِيهِ تُسِيمُونَ ( 10 ) يُنبِتُ لَكُم بِهِ الزَّرْعَ وَالزَّيْتُونَ وَالنَّخِيلَ وَالأَعْنَابَ وَمِن كُلِّ الثَّمَرَاتِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَةً لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ (11 ) }النحل ألا تعرفون حقيقة المطر كيفية المطر تعرفونه أو لا ؟ ألا تعرفون النبات والشجر والزيتون والنخيل والأعناب ؟ حقائقها معلومة عندنا فإذا هناك حقائق نعرفها وهناك حقائق لا يمكن أن نصل إليها وقد دل القرآن على ذلك مثل قوله جل وعلا : {فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَّا أُخْفِيَ لَهُم مِّن قُرَّةِ أَعْيُنٍ جَزَاء بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ }السجدة17 . وقال تعالى : {يَسْأَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْسَاهَا قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ رَبِّي لاَ يُجَلِّيهَا لِوَقْتِهَا إِلاَّ هُوَ}الأعراف187 . {يَسْأَلُكَ النَّاسُ عَنِ السَّاعَةِ قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ اللَّهِ }الأحزاب63 . {يَسْأَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْسَاهَا ( 42 ) فِيمَ أَنتَ مِن ذِكْرَاهَا ( 43 ) إِلَى رَبِّكَ مُنتَهَاهَا (44 ) }النازعات . إذا هذه الآيات تدل على أن هناك حقائق أمور لانصل إليها وقد دل على ذلك أيضا حديثا قدسي ( أعددت لعبادي الصالحين مالاعين رأت ولا أذن سمعت ولا خطر على قلب بشر ) قال ابن عباس : " ليس في الدنيا مما في الآخرة إلا الأسماء " إذا بهذا نكون انتهينا من هذه المسألة وهي هل في القرآن مالايعلمه إلا الله أو لا ؟ قلنا من ناحية التفسير لايوجد في القرآن لفظ لايعلم معناه إلا الله بل يوجد ألفاظ يعلمها بعض الناس دون الآخرين وأما حقائق الأشياء فيوجد أشياء لايعلمها إلا الله . نقف عند هذا الحد ونكمل إن شاء الله غدا باقي المسائل .

تم بحمد الله وتوفيقه

سائلين المولى عزوجل الإخلاص في القول والعمل

--------
المصدر : موقع الدكتور فهد بن مبارك بن عبدالله الوهبي

Arbitrator and analytical study of Like 2




The arbitrator of Like "The second lesson"

In the name of God the Merciful

Praise be to God, and pray, and gave up on the Seal of the Prophets and the Imam of the Messengers of our Lord and our Prophet Muhammad and upon his family and his companions best prayer and delivery, God taught us Mainfna and Anfna including taught and increased beneficial knowledge and righteous deeds, O Most Merciful. After:

It is still connected to talk on the subject of the arbitrator and of Like yesterday and already talking about the definition of the arbitrator and of Like we said that the arbitrator in the language: is masterly and say that this linguistic meaning of Like when matched in the language: the suspect is then said definition of Like arbitrator and in terminology.

There are two issues affect the definition of the arbitrator and of Like Mahma?

The first interpretation of the meaning contained in the words of Almighty {and only God knows construed}.

The second issue is whether scientists know of Like or Ayalmonh Is it possible for them to be aware of Like Asloh or can not.

_ Good _ we say that the interpretation has three meanings in terminology has two meanings in the language employed by the predecessor, which ordains the Koran and the meaning of the third when fundamentalists:

The first meaning: is the explanation and said that the interpretation and explanation comes in the sense used by Imam Ibn Jarir al-Tabari much in his book "The Collector statement."

The second meaning: it is the fact Miúl Like what? _ They gave me a phrase in which the interpretation of the word in the sense it is the fact Miúl _ {} means Nbina Ptooelh fact Miúl to it. _ Also gave me words of our words toddler year sentence you say you mean by the fact that it is _ Miúl, if someone comes to you and said you told me to interpret the vision of such and such is it intended to interpret the words or intended Matúl to this vision? Matúl to this vision.

There are four questions we Qlta if they are interconnected in one of the words you need to keep all matters germplasm this saying, namely:

First: If the interpretation is the fact that I told him it Miúl you need to say that the scientists did not know of Like and you have to stand in the verse when saying Almighty God {only} and you have also to say that is the facts of Like things unseen.

If I sense interpretation of the explanation you need to say that scientists know of Like and stands as saying Almighty {and} firmly grounded in science and says that of Like is in need of explanation.

Today we begin to mention the meaning of the arbitrator in the dispute and of Like:

Scientists are different and mentioned a number of statements on this issue and what the arbitrator is of Like? But God shows up and I know that all of the statements attributed to two views:

The first view is that the arbitrator Maaraf him to be either the appearance or the means to meaning Ptooelh Marjouh and The God of Like Mastather is an example of what accounted for his knowledge of God with his knowledge at the time it time and time and time out quack director Jesus the son of Mary, peace be upon him and other Signs of the Hour. If the owners of this to say make interpretation of any meaningful interpretation or the fact Miúl it matter? Fact Miúl him up and stand when saying {and knows its interpretation except Allah} and say that the scientists did not know of Like This saying classed Professor Abu Mansour al-Baghdadi said his Sam'ani: "It's the best gossip" He said: "It is the chosen method of the year." Is this to say of Like his attached provisions adaptive? No, not because of Like his comment on the meaning of this has to do with faith and believe in the fundamentals of Islam at a time do not know when you believe in, as well as the revelation of Jesus the son of Mary, we do not know when to come down. Is this a comment or jurisprudence assets faith and belief? Believing. Is it attached to the explanation? Is not attached to his interpretation of the words. This is the first view. Here Is true launch of Like the word on this meaning or Aasah? True. Because the arbitrator Maalm his time and has no resemblance to either of Like you suspect it in his time when it comes to the launch of Like Here is true in terms of the language to say this.

The second opinion said the arbitrator need no explanation either of Like is what I need to interpret this to say came to the interpretation of the verse in the sense interpretation and he has to stand on the words of God Almighty {and firmly grounded in science} and he must also say that scientists know of Like.

Then differed owners say the second in determining the arbitrator and of Like much discrepancy: which shows God knows that their differences is not a difference antagonism but differing diversity of what reminded owners say the second of words is to name some of the qualities of Like and arbitrator if I pondered these words are all known total qualities to the arbitrator and the total qualities For similar when the owners of this second view, therefore says Jassas: "All these faces tolerated pronunciation _ mean words to say the second _ and not the possibility of pronunciation of what reminded him of what Taol it not refrain to be the faces that we have mentioned about the advances of the various covered the name on Aj them a while Pena From their faces, "says Shawkaani:" If I knew that I knew that the difference that we did not as it should because people all say they knew the arbitrator some qualities and knew of Like the corresponding "If the words that will come are the words of the qualities of the arbitrator and the qualities of Like, not the words of opposite and if you go and read in the One of the books that talk about the arbitrator of Like and find that lists words like these contradictory and conflicting statements and the fact that they said in a statement recipes arbitrator and sayings in a statement qualities of Like so may come for one person for one of the world more than the words of Will contradicts himself? But does not mention examples of the arbitrator and examples of similar.

The first view inside _ in the second _ to say Raa of clarity in the **** _ means some scientists observe clarity in the **** _ say the arbitrator Matdh means not mention him problematic {Say God is a 1} sincerity and obvious or hidden? If an arbitrator to say on this or similar? Arbitrator said and of Like its opposite, which deals with the problematic Vlataraf means even due to the interpretation and read and know the meaning and likeness {three menstrual periods} Alqra now common among those involved can not be known to be so due to the interpretation of what this means is unclear is evident this to say classed Shawkaani said about the verse: " best of Like what was said in "and said of him Toffee:" the finest that has been said, "It is more correct to say that when speakers say if this first Raa clarity in the ****.

The second view is that Raa multiplicity of connotations. Says the second opinion that the arbitrator is not likely, but one face _ means to Edel only signify one _ and of Like what bearing its zenith and is close to the first view of this second view narrated from Muhammad ibn Jaafar Ibn al-Zubayr said Zarkashi: "was it more fundamentalists" and corrected son Attia His book, "editor brief" in the explanation here, if they say if the term denotes one sense it is tight and if the term denotes several meanings Fa is similar to a court of common words or similar to this statement? Similar business and what it says about the fundamentalists **** arbitrator or similar? Example arbitrator and the arbitrator {you half of what your wives leave the numbers} are all in the Koran to say on this issue because the arbitrator is not likely that two opinions {ten} full possible, to fast three days during Hajj and seven if you go back all the numbers are the ****s of which are within the arbitrator.

The third view: that Raa the independence of the **** in the significant meaning to say this that the arbitrator is boarded by himself and did not protest to the statement of Like money riding by himself, but his response to the other judge says Abu Yana: "This is the view of most scholars" and close this to say of the interpreted and said arbitrator What construed downloaded _ means recitation enough for his interpretation _ and said of Like money certain; only interpret _ means the explanation _ this close to this to say, if, if I read the verse and understand its meaning clear did not need to go back to another verse and interpret it called when this saying the court but if you need to interpretation and refer to other verses they are considered similar.

Say IV: Raa repeating verses _ means there is suspicion because of redundancy says the arbitrator unless repeated his words and of Like what repeated his words and this was narrated from Ibn Zayd likeness, for example, saying the Almighty in the story of Noah said: {Voouhana him to Create Astronomy eyes and Ouhana If you came to us and var enlightenment Vaslk Each of the two couples in Surat believers} says: {Vaslk where every couple of two} In Hud says: {I carry it every couple of {two} There Vaslk} and {here} say where I carry this suspicion or not? Repeats meaning different word in the story of Moses says: {Take your hand in your pocket graduated white is ill} in Surat stories and says in Sura ants {and enter your hand in your pocket graduated white is ill} there said: {Take} Here, said: {enter} They say this similarity because it repeats the meaning and different pronunciation in the story of Moses also says: {Volqaha If you are alive seeking} in Surat Taha says in Sura norms and poets: {threw his stick If you are a snake shown} there said: {alive} and here said: {snake} Here was the similarities that disagreed with the pronunciation and meaning in the presence of the Union is here to say what the wisdom of the multi-story different word here on suspicion of the listener or not? It is entered in this section of Like wise to suspect that the listener to repeat what the story differed pronunciation? Jassas said: "This is also one of the faces of the arbitrator and the launch of Like a palatable name is permissible."

Say V: from Raa suspicion on the reader to know the proven judgment or copy says arbitrator duplicator of Like copied the owner of this say say I suspected I have if I read the verse Is copier or replicated If the copier they court and if replicated are similar and this was narrated from Ibn Masood and Ibn Abbas, God bless them and Qatada, spring and Dahhaak and we have already said that this argument tends to Clinch and similarities public and not to the Clinch and similarities private, a notice of this to say in verse Vinsch what God cast Satan and God judges verses} and precision here is precision, which we talk about in Sura, but the son the gift insert in this issue and said: "This is my hand on the representation."

These statements contained in the arbitrator and in this verse of Like what do you think of these words? If these five words that we have mentioned is due to say that the second arbitrator need no explanation of Like and what needed to be interpreted.

Both the first and second Alcolan whichever is the correct interpretation of the verse?

Alcolan are correct and very powerful, and that was the closest I say in the interpretation of the verse of the second view. Why closer? Because of the Koran in the back like this word means, for example, if it came as saying Almighty {Say: None in the heavens and the earth, the unseen except Allah} if word came this way demonstrates competence in God Almighty but also true to say the second. Because there is a rule of interpretation that the term if the bear more than one meaning and there is no contradiction between these meanings in the interpretation _ means contradiction _ it carries on all these words. But to say closer to the first verse of the second view.

Fourth question: What is the wisdom of the landing of Like?

Motivation to mention this issue when fundamentalists and scientists at the science of the Quran have similarities semi say: Is not God Almighty has revealed the Koran to the statement _ a statement to the people _ or not? What is the verse that shows this? {This is a statement to the people} They say if the Koran statement includes how people do not understand what the Koran does not mean a statement What do you think of these similarities? If these similarities are located on one possibility is that there is in the Koran the word has no meaning, and this is the reality on the right. Therefore scientists arranged rule _ as we told you what the scientists _ and discuss this judgment.

First, they said judgment of the landing of Like to say that he understands the meaning there is a provision for what Allah has revealed of Like, which is difficult to understand without reference to the interpretation of said first urged scientists to consider and to seek knowledge and access to the interpretation of the Book of Allah Almighty and this wisdom may be correct because Scientists are looking for the meaning of the Book of Allah Almighty.

Second: They preferred to show the world the ignorant Zarkashi said: "The noble souls eager to seek knowledge and collected," said Aladdin Bukhari: "All the clearly visible if the hero of the meaning of the exam and to get the reward effort in demand."

Third, they said that God Almighty sent down of Like the test subjects believer does not enter a doubt no doubt of Like it is between two things, either to understand or to say: {safe it all from our Lord} As stated in verse The hypocrite Vertab and Aesidh Koran only ruin it was in his heart aberration, it will follow of Like the people of innovation and others, and this is what came in the narrative verses, Allah Almighty said: {As for those in whose hearts aberration and follow what the similarity of it in order to sedition and in order to be interpreted and knows its interpretation except Allah, firmly grounded in knowledge say safe by both When our Lord and mentions only Ulloa Kernels} Al-Imran 7 and then said: Our Lord, do not Tzg our hearts after You have guided gave us for mercy from You Wahab} Imran 8 if believers claim God Almighty to understand them the Koran and believe in him and hypocrites Azagon and the people of innovation fascinated people to follow of Like. The stated this meaning in many verses in the Quran: like saying the Almighty: {Allah is not too shy to hit, for example, what a mosquito and above As for those who believe they shall know that right from their Lord, and those who disbelieve say what God wanted this, for example, led astray by a lot and to guide him so much What mislead him, but the cow folk} 26. He also says: {And if what was revealed Surat Some of you say this has been compounded by the belief As for those who believe Fsadthm believing they rejoice (124) and those who in their hearts disease Fsadthm their filth and abomination to the disbelievers who died (125)} repentance. He also says: {And We sent a messenger to you nor a prophet, unless he wished the devil in his wish Vinsch what God cast Satan and God judges verses and Allah is Knowing, Wise (52) to make what Satan throws a temptation for those who have disease in their hearts and cruel hearts, although the oppressors for in a schism far (53), and to teach those who were given the knowledge that the right of your Lord and believe it Vtakpt their hearts to him and God for those who believe a guide to the straight path (54)} pilgrimage. He also says the Almighty: {As we told you that the Lord took us to the people and the vision that Eranak only a temptation for people and the cursed tree in the Quran and what Nkhuvhm increase them only tyranny great Isra} 60. If this is the wisdom of the rule of Like to say that the meaning of Like Maifam.

_ Good _ said a ruling to say that of Like did not know a meaning, but accounted for God with his knowledge and words that are likely in this judgment is likely that they want that there are words to Ayalmha but Allah, and we said that right he does not have a word for Ayalmh only God in the Koran, but knows scientists.

Has arranged Zarkashi some judgment on this possibility of the existence of the word to Ayalmh but Allah said: judge trials and exam means standing human has and believes in him and did not know the meaning and wisdom right as it applies to the presence of words are hard to understand, but after returning to interpretation.

He also said the establishment of the rule argument where the Quran was revealed in Arabic, and then were unable to stand on the Mavi these verses with Fidel Blagthm and make them understand that that Oadzhm stand Oadzhm is repeated for a stand by God Almighty. Alice might say the Koran down the language of the Arabs? The Arabs were informed of the people at that time and was told the Quraysh Arabs or not? _ Good _ if found in the Koran the word did not get to the meaning it shows the inability _ correctly _? What do you think of this wisdom? If you find words Aiarafha Arabs not to say that the Arabs did not come down this Qur'an in our language. How can address in another language? And how demanding faith in Him? If it came to the words in the Koran said it did not come down in our language, but came down in another language they tried to challenge the Quran or not? They tried to challenge the Koran, but were unable to keep up with his eloquence but his words information they did not return from the Arabs they said it came down in another language or that these words are not of our language do not understand its meaning has proved the Koran that he came down the language of the Arabs will come as no true wisdom. We said that this rule mentioned by Zarkashi on the grounds that there is in the Koran the word of God, but did not know its meaning, but if the sense that what is meant when Zarkashi Palmchaph things unseen. What is the wisdom of landing verses in things unseen? To believe in these things because of faith in the unseen from the assets of the belief we can not vacate the Koran verses indicate things unseen and separates the unseen therefore say God Almighty: {This book is no doubt, a guidance for the righteous (2) those who believe in the unseen and establish worship and the reward of spending (3) Cow}. {And those who disbelieve Is Ndlkm man Enbikm If You ripped all tore up for in creating a new (7) invents a lie against Allah or by the Commission, but who do not believe in the Hereafter in torment and far error (8)} Sheba. If these verses things unseen are signed the forms when Arabs Aftanoa them and complained about where and said how promises Mohammed after Naseer dust to collect and send again did not say the words that came out Muhammad peace be upon him we do not know and do not know its meaning. If we say that the existence of the verses in the Koran show unseen this is normal because the Koran shows the faith and belief in the unseen unseen from the core belief is the basis of the basis of belief in the Messengers.

The fifth issue of this very important issue:

Are you in the Qur'an what Ayalmh only God? It should be separate in this matter and say Nksmha into sections:

First: Is the Quran Malaialm interpreted only God? _ This is the first section to Nnoah types _ even arrange to speak _ say:

A / Is in the Qur'an Malamany him at all? Means the word has no meaning when the Arabs careless Is This? Now if I wrote, for example, X, and Z, and R, and now you've read this word has a meaning? Called what? Neglected not spoken Is there a word in the Koran careless? Does not make sense at all? There is not. Can not be found in the Koran the word has no meaning evidence that the Qur'an descending first language of the Arabs and the language of the Arabs with the meaning of words indicates that he came down the language of the Arabs, including many verses saying Almighty {We sent down the Quran to the Arab world that you understand Joseph} 2. {He also sent down a ruling Arab} Thunder 37. {He sent down the Quran, as well as Arab and spent its intimidation or fear that they might happen to them, male} Taha 113. He {Arabic tongue} 195 poets. {Koran and said the Arab world is a fear that they might Og} Zomor 28. Many signs indicate that the Arabic language of the Arabs and the meaning of words and the words do not speak out the garbage if this is evidence that there is no word in the Koran careless.

Second: _ the second directory that does not exist in the Qur'an the word has no meaning agreement scientists that there is no word in the Koran is not a meaningful agreement because it does not make sense delirium dignifying to speak by the sane how the Koran how the words of Bari Almighty Almighty can not be there Words have no meaning now _ if Kabltm person if you saw someone became speaks letters grouped to Atdl any meaning what you say about this person? Crazy. How can someone sane We Nenze sapiens about to speak the words, careless how words Bari Almighty Almighty if this is evidence that the Koran does not have the word has no meaning said Quraafi: "The money meaningless originally Fmnah shop agreement," said the carpenter's son, "and what he said Zahir "Ibn Taymiyyah said:" This is a Muslim did not say that God speaks to no meaning to him. "

B / Is in the Qur'an as a means to understand the means _ makes sense, but it does not reach a _

There were different schools of thought in the Quran Is there a word has a meaning but Aifamh one?

The reason for differences two things: it's the first: Is it permissible to commissioning including excruciatingly or may not be? Those who say that it is permissible commissioning including excruciatingly say there could be utter do not understand its meaning. And who have said may not be commissioning including excruciatingly said all terms have the meaning we know that the first reason.

The second reason: It is the most important differences in the report of matters of nouns and adjectives have turned much of a difference to say that in the Koran Malaifam means a commitment to their faith, which says that the names of God and the meaning of the attributes of an unknown we have they delegated Valmvudh say the names of God and his attributes have the meaning but does not get us to this If they say no meanings in the Qur'an the word has a meaning we do not get to this meaning.

The Sunnis and the community, they say that the names and attributes of God have meaning and meaning is known, but the unknown is how a prior year delegate aware of how science and Ivodon meaning.

If the right reasons right after Mazkrna Is there a word in the Koran makes sense to Anfemh not we know? Not all the words in the Koran have meanings and these meanings we know it and we reach it, which indicates that:

First: that the Qur'an as previously descended language of the Arabs and the Arabic language words have meanings known speakers and must be interpreted the word of God Almighty on by PECHS language of the Arabs with the procedure and taking what is indicated by the verses of the qualities of the lack of similar attributes of God for recipes habitus as saying: {not like Him something which Hearer} Shura 11 and the introduction of the effects on the function of the afterlife that things do not agree with the modalities in worldly matters, for example, the meaning Vnfem recipes paradise and paradise fruit and other fruit paradise but do you really like fruit world? How are different but the meaning is unknown.

Guide II: that it does not have a word in the Koran to understand the meaning that God is reflecting on the Qur'an pain God commands reflecting on the Koran? Are singled something of it? He told Ataatdberoa this God Almighty says: {Will they not ponder the Qur'an Had it been from other than Allah they would have found therein much discrepancy} 82 women. {Will they not ponder the Qur'an, or are their hearts locked Mohammed} 24. {Book sent down to you to afford some sort Mubarak verses and remember Ulloa Kernels} p 29. Note that included all the verses {Do they not afford some sort came to them or say what their fathers did not come first believers} 68. If does not in the Quran something can not be Ntdberh and reflection based on the understanding of the meaning of what not understand its meaning can not be Ntdberh if we've got now is a message in a language tray and took a present and does not understand one of the existing language of China stood between your hands reads and cry What do you say about one of two things either crazy or that it represents a true or not? Because he does not understand how this language is influenced by Atdberha If reflection is based on the understanding of the meaning.

Guide III: consensus of scientists on the possibility of knowing the meaning of the Quran Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah said: "He knew with certainty that Muslims agree that all the Koran, which scientists can see sense and science that said that from the Koran money understand a meaning but did not know its meaning, but God, it is contrary to the consensus of the ummah with violation of the Book and the Sunnah "as well as scientists creed Benoit this it does in the Koran the word of the nose means says Ibn Abd al-Izz al-Hanafi:" It does not want to stop at saying (but God) to be the interpretation in the sense interpretation of the meaning of "means say who said {and knows interpreted but God} and standing here says interpretation have is not the explanation but it is a fact Miúl the matter said the son of Abdul Ezz: "The required this to be God revealed to His Messenger words did not know its meaning all of the nation nor the Prophet and be {and firmly grounded in science} Note them to know its meaning {safe only saying it all from our Lord} "Now Is the firm in the flag feature if you do not understand the meaning only say: {safe it all from our Lord} anyone says this talk first? If they read the Koran now on anyone who says: {safe it all from our Lord} What feature distinguishes the established science to this statement says Ibn Abi splendor: "This amount will say is rooted in the science of the faithful and firmly grounded in science must prerogative for ordinary believers in it "has said Ibn Abbas, may Allah be pleased with:" I'm from the established science who teach interpreted "The sincerity may Allah be pleased with him Mujahid said:" offered the Koran to Ibn Abbas, from beginning to end, standing at each verse and ask them, "he said," has inherited Alnicol him, he spoke in all meanings of the Qur'an did not say about the verse of Like it from one who did not know God, but interpreted "If this speech is there in the Quran the word has no meaning? Or has a meaning we do not know? Does not.

Also guide the fourth: that scientists may have spoken in the interpretation of the Koran did not leave all the word did not Evsrōha.

C / Is what is hidden in the Koran to some people and not the others? Yes there is in the Koran the word secret to some people means no secret to others and this is called a relative of Like. The impact of this in the era of the Sahaba came from the son Uday Hatem may Allah be pleased with him, said: "When I got {even shows you the white thread from the black thread} He proceeded to black headband and a headband white Fjalthma under and gentlemen, they made look at the night do not show to me Vdot to the Messenger of Allah, peace be upon him stating that he said to him: (but the blackness of the night and the whiteness of the day). " Did this secret word on Uday may Allah be pleased with him if there is this in the era of the Companions. Ibn Abbas said: "what I know Mamni {Creator of the heavens and the earth} even came to me Oarabaan Ataksman in a well, said one of them: I Aftrtha, and the other says," I Aptdatha "If you have secret to some people and noticed that Ibn Abbas, may Allah be pleased with him say what I know he did not say McKenna we all know is may Allah be pleased with him did not know this word even heard people say it., and also responded with him said: "what I know Macolh Almighty Lord, open between us and our people right} until I heard the girl ever weighs says to her husband says Avatg" any Ahakmk. If there is This in the era of the Sahaba, and there is also the language of the Arabs words to understand the meaning of all but understood by some people without the others. therefore son says Koutaiba: "The Arabs Atstoy in the knowledge of all the Mavi Quran strange and of Like some even prefer it to some of the" Shaykh al-Islam Ibn Taymiyyah: "not said never one of the nation's predecessor nor imams Almtbuaan that in the Koran verses did not know its meaning is not understood by the Messenger of Allah, peace be upon him nor scholars and faith in all of them, but may deny knowledge of some of that for some people, and this no doubt in it" and thus be finished Sections First: Is the Quran Malaialm interpreted only God.

Move on to the second: Is the Quran Malaialm means how it is done, but the fact of God? There is or does? There is. Quran Facts terms mentioned therein what is known to the people and what is unknown who did not get people to mean what you say, for example, {that is sent down water from the sky for you from syrup and from tree in which Tsimmon (10) grow your own transplants, olive and palm trees and vines, and all the fruits that the is a sign for those who reflect (11)} the bees do not know how the fact that rain or rain does not know? Do not you know plants and trees and olive trees, palms and grapes? Realities of the information we have, if we know there are facts and there are facts that can not get to it on the Koran has shown that like saying the Almighty: {do not learn the same as hide them from the apple of the eyes of a reward for what they were working 17} prostration. He says: {They ask you about the Hour of Resurrection Say flag but when the Lord does not Ageleta for its time, but is 187} norms. {Asks people for less time but knowing when God} 63 parties. {They ask you about the Hour of Resurrection (42) Wim you from her memory (43) to the Lord Zenith (44)} Pluckers. If these verses indicate that there are facts things to Ansl it has been indicated by the also newly-Qudsi (I have prepared for My righteous slaves Malain seen, no ear has heard nor the heart of man) Ibn Abbas said: "Nothing in this world than in the Hereafter but the names" If this be We finished this issue in the Quran which you Malaialmh only God or not? We said in terms of the interpretation does not in the Quran the word of God, but did not know its meaning, but no one knows the words of some people without others and the things it facing the realities of things to Ayalmha but Allah. We stand at this point and complete, God willing, tomorrow the rest of the issues.

Was the praise of God Almighty

We ask Almighty Sire sincerity in word and deed

--------
Source: Dr. Fahad bin Mubarak bin Abdullah Al-Wahabi









 
من مواضيعي في المنتدى

0 مساعد وزير الداخليه يدشِّن خدمات الجوازات الإلكترونية أبشر
0 المدينة تستعد لتنفيذ برنامج جلوب البيئي
0 إعلان أسماء المرشحين لوظائف الهلال الأحمر
0 المكتبات وثقافة الطفل Libraries and the culture of the Child
0 Bmw تعتزم طرح السيارة الكهربائية a3 في كوريا
0 عقوق الوالدين جريمة لا تُغتفر Disobeying parents offense
0 الغذاء والدواء تحذِّر من حقن البوتوكس
0 أمير المدينة يفتتح اللقاء العلمي الرابع عشر للجمعية التاريخية السعودية
0 خضعت لعملية تجميلية وسفارتها تدخَّلت فنان سعودي يقضم أنف زوجته في الرياض
0 مدني المدينة يدعو ملاك المباني المدرسيه إلى تنفيذ متطلبات السلامه
0 مدني المدينة ينبِّه عن هطول أمطار رعدية على محافظات المنطقة
0 خطبة الجمعة من جامع الإمام تركي بن عبدالله في الرياض 21 ربيع أول 1437هـ
0 الاعلان عن وظائف إدارية وصحية وفنية في مستشفيات الشرقية
0 التاريخ عند الحافظ ابن أبي شيبة The date when the Hafiz Ibn Abi Shaybah
0 عودة المصلين لـمسجد عثمان بن عفان رضي الله عنه بعد التوقف عاماً
0 محلي ينبع يبحث خدمات محطات الطرق

  رد مع اقتباس
قديم 03-16-2014, 06:26 PM   رقم المشاركة : 2
أبو فيصل

][ إدارة الموقع ][

 
الصورة الرمزية أبو فيصل








معلومات إضافية
  النقاط : 10
  المستوى : أبو فيصل is on a distinguished road
  الجنس :
  عدد الزيارات : 464136
  الحالة : أبو فيصل غير متواجد حالياً
 
 

معلومات العضو


!..My SmS ..!
 

شكرا لكم لقبولي بينكم


 

افتراضي رد: المحكم والمتشابه دراسة تحليلية Arbitrator and analytical study of Like 2


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الاستاذ سعود عبدالغني
يعطيكم العافية
وشكراً لكم






 
من مواضيعي في المنتدى

0 رد: جبل في العلا يحاكي الفيل شكلا ويحلق في أفق الجمال
0 رد: صحة المدينة المنورة تمنح ثلاجة الموتى غرفتين إضافيتين وتنقل غرفة الطب الشرعي
0 رمضان كريم
0 اللهم أغث أهل غزة
0 مكرر
0 هل من ترحيب
0 اسعد الله صباحكم بالخيرات والمسرات Morning goods
0 اسعد الله مسائكم جميعاً بالخيرات والبركات
0 رد: وظائف شاغرة على برامج التشغيل الذاتي بمستشفيات مكة والمدينة والقريات وبيشة
0 الدورة
0 مكررر
0 كيف هانت على بعض الرجال نسائهم How to Hunt some of the men of their women
0 إذا تم كسر بيضة
0 رد: مشاركة مكررة
0 سجل التواصل لشهر ذو القعدة 1430هـ
0 نوادر وطرائف منقول

  رد مع اقتباس
قديم 03-17-2014, 11:22 AM   رقم المشاركة : 3
سعودعبدالغني
مؤسس ومدير عام المنتدى
 
الصورة الرمزية سعودعبدالغني









معلومات إضافية
  النقاط : 83
  المستوى : سعودعبدالغني تم تعطيل التقييم
  الجنس :
  عدد الزيارات : 45138073
  الحالة : سعودعبدالغني غير متواجد حالياً
 
 

معلومات العضو


مهنتي
دولتي
الجنس
هوايتي
جنسيتي
!..My SmS ..!
 

هذا المُنتدى للجَمِيع فشرفونا بتواجدكم


 

افتراضي رد: المحكم والمتشابه دراسة تحليلية Arbitrator and analytical study of Like 2


أخي الفاضل أ.أبو فيصل
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
شرفني مروركم وأسعدتني ردودكم على موضوعي
.. تقبل خالص إحترامي وتقديري.






 
من مواضيعي في المنتدى

0 6500 وظيفة لتعديل أوضاع المساعدين الإداريين بـ التربية
0 شعراء وشاعرات المليون في احتفالات المدينة المنورةPoets and poets million in the cele
0 بالصور والفيديو الداخلية تنفذ حكم القتل تعزيراً في سفاح الخادمات بينبع
0 92 وظيفة صحية للرجال والنساء في جامعة الملك سعود
0 الإطاحة بقاتل شقيقته بعد 5 أيام من تنفيذ جريمته
0 تصريح معالي الأستاذ الدكتور صالح بن عبدالله بن حميد عن مؤتمر الوسطيه
0 كلية ينبع الجامعية تكرم طلابها المتفوقين
0 مستشفى حراء ينظم ندوة اليوم العالمي لمريض الإيدز
0 جمعية الأطفال المعوقين بالمدينة تنظم ورشة عمل في تشكيل الخزف
0 ضبط شخص بحوزته 5000 حبة كبتاجون على طريق الساحل الغربي بينبع
0 حسين آل الشيخ يبين فضل العشر الأخيرة من رمضان ويشرح أحكام الاعتكاف
0 الصفا والمروة
0 هيئة الغذاء تحذِّر من مستحضر Days Slimming Coffee 7
0 مبنى بديل لدار التربية الاجتماعية بالمدينة
0 السوق المالية تُطلق قناة فيديو لدعم جهودها في توعية المستثمرين
0 جمعية أبنائنا تنظم ملتقى الطفولة الأول

  رد مع اقتباس
إضافة رد


أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

ضوابط المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

كود [IMG]متاحة
كود HTML معطلة



المواضيع المتشابهه للموضوع: المحكم والمتشابه دراسة تحليلية Arbitrator and analytical study of Like 2
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
المحكم والمتشابه دراسة تحليلية Arbitrator and analytical study of Like 3 سعودعبدالغني القرآن الكريم 2 03-17-2014 11:22 AM
المحكم والمتشابه دراسة تحليلية Arbitrator and analytical study of Like 4 سعودعبدالغني القرآن الكريم 2 03-17-2014 11:22 AM
طلاب جامعة طيبة يجرون دراسة تحليلية لحجم الدهون في الوجبات السريعة سعودعبدالغني جامعات المدينة وكلياتها 2 06-28-2012 03:08 PM
دراسة تحليلية لكثافة حجاج الخارج عن طريق أسلوبي السلاسل الزمنية و بيز سعودعبدالغني عن منطقة مكه ومحافظاتها 2 11-09-2011 07:04 PM
دراسة عن الحوار أشكاله وعناصره Research study سعودعبدالغني مكتبة أحباب طيبة 3 09-03-2009 08:07 AM


الساعة الآن 03:58 AM


Powered by vBulletin™ Version 3.8.7
Copyright © 2020 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved. منتديات
°¦|°• مصرح من وزارة الثقافة والإعلام°¦|°•
اختصار الروابط
..::.. رســمـ كــمـ للتصميمـ ..::..